“Combinatie van thuis en op kantoor werken is ideaal”
“Het nieuwe normaal: vergaderen via Teams in je joggingbroek, kinderen helpen met huiswerk, met het hele gezin lunchen, geen potje voetbal meer, wel een rondje rennen overdag, geen pilsje in de kroeg en vooral veel koffiepads inslaan bij de supermarkt… Het nieuwe normaal heeft zo z’n voor- en nadelen. De hele week thuiswerken vind ik maar niks, aangezien je de omgang met collega’s gewoon gaat missen. Daarnaast is vergaderen via Teams prima, maar voor sommige afspraken is even samen zitten nog altijd het beste. Om hier een goede balans in te vinden ga ik soms een dag naar het Pragmatics kantoor; naast het besparen van koffiepads is het prettig om even onder de mensen te zijn. Deze crisis heeft mij geleerd dat een combinatie van thuiswerken en op kantoor werken ideaal is.
In februari 2019 ben ik bij Vekoma begonnen. Vekoma is één van ’s werelds grootste achtbaanbouwers. Aangezien Vekoma in 2018 is overgenomen door een Japans beursgenoteerd bedrijf, zou het een opdracht voor twee maanden betreffen om een J-SOX control framework op te zetten. Vanuit dit startpunt heb ik mijn bevindingen met de finance manager en CFO gedeeld en hebben we na prioritering verbeteringen doorgevoerd op tal van processen en activiteiten; van grote veranderingen, zoals het volledige inkoopproces opnieuw inrichten, tot kleine checks in de afsluiting. Mijn opdracht ging daardoor wel iets langer duren dan de geplande twee maanden. Het uiteindelijke doel is om tot efficiënte processen en betrouwbare cijfers te komen. Hierin hebben we afgelopen jaar goede stappen gezet. Naast deze zaken word ik door de finance manager en CFO ingezet voor zaken die opgepakt moeten worden of gevraagd om mee te denken in projectgroepen. En dat bedoel ik dan heel breed en niet alleen finance gerelateerd.
Ondanks het feit dat Vekoma onderdeel is van een beursgenoteerd bedrijf, is het in werkelijkheid een groot MKB bedrijf. Hierin zit de uitdaging: bepaalde zaken inrichten conform de vereisten van een beursgenoteerde onderneming, maar tegelijkertijd de kracht van een MKB bedrijf niet verloren laten gaan. Je moet ‘in control’ zijn, maar het moet wel praktisch blijven. Het mooie is ook om direct te kunnen schakelen met de directie en soms binnen vijf minuten het ergens over eens zijn en het vervolgens à la minute implementeren. Snel kunnen schakelen is juist de kracht van een MKB onderneming als Vekoma.
Het finance team is relatief vers, maar er heerst een goede sfeer en de juiste drive is duidelijk aanwezig. Het is voor mij een prettige omgeving om in te werken en als consultant ben ik blij dat Pragmatics, naast grote bedrijven in de regio, mooie MKB bedrijven als klant heeft. Dat brengt een mooie diversiteit voor een consultant met zich mee. Zoals voor vrijwel alle ondernemingen, heeft de huidige crisis ook bij Vekoma impact. Het klinkt wellicht vreemd, maar positief aan deze periode is dat er een lichte terugloop in de operationele activiteiten is geweest. Hierdoor ontstond er voor het team meer tijd om structurele verbeteringen op te zetten en door te voeren. Ik kan nog even vooruit!”