“Elke dag is anders.”

Thij Visser over zijn opdracht als data-analist: “Elke dag is anders.”

Thij Visser is nu ruim een jaar als consultant actief bij Pragmatics. Hij heeft al diverse functies bij opdrachtgevers vervuld. Als business data-analist heeft hij bij Össur in Eindhoven onder andere een rolling forecast model voor de verschillende sales markten uitgewerkt. Inmiddels wordt het model uitgerold in alle vestigingen van het IJslandse bedrijf, dat wereldwijd marktleider is op het gebied van het ontwikkelen, produceren en verkopen van niet-invasieve orthopedische hulpmiddelen.

Thij Visser voelt zich als een vis in het water bij Ossür: “Een modern bedrijf, waar een financial van de toekomst zich echt thuis voelt.” Het verzorgen van goede data-analyses is de nieuwe uitdaging voor elke financial. Thij werkt onder andere met Power BI en Excel. Dat vraagt specifieke vakkennis. “Het vraagt geduld om tot een eenduidig en vooral geaccepteerd model te komen. Het is en blijft mensenwerk. De communicatie met de betrokken partijen is zeker zo interessant. Het bouwen van een juist model is learning by doing, iedereen vindt er wat van. Daar moet je echt voor open staan.”

Inzicht

In het door Thij ontwikkelde rolling forecast model ligt de focus sterk op het verkrijgen van inzicht in de toekomstverwachtingen met betrekking tot de verkopen, de kostprijs van de verkopen en de operationele verkoop- en marketingkosten per sales unit. “Eén eenduidig model maakt de voorspellingen van de verschillende regio’s sneller inzichtelijk. Össur is een sterk groeiend bedrijf dat nu meer focus op business control wil leggen en de transitie maakt naar een global operating company. Daar hoort deze standaardisatie van rapportages en analyses bij.” Power BI maakt het mogelijk om visueel op een begrijpelijke wijze data om te zetten in leesbare informatie. “Zo is in één oogopslag zichtbaar wat er aan de hand is. Iedereen is op dit moment op zoek om de juiste toepassingen te vinden.”

Winstgevendheid van de verschillende markten

Naast het rolling forecast model voor de sales heeft Thij samen met twee andere collega’s ook een (gross) profit margin model ontwikkeld. In dit model worden de brutowinstmarges, operationele kosten en profit contribution van de verschillende markten beter en sneller gepresenteerd. “Een goed model draagt ook bij aan het verbeteren van de analyses. De financial controller zorgt voor tijdige, juiste en volledige data. De data-analisten moeten de business controllers aan de hand van de analyses van goede informatie voorzien, zodat zij als business partners voor de verschillende markten kunnen acteren. Dankzij de modellen kunnen wij als analist de veranderingen in de markt en de afwijkingen zichtbaar maken. Zo laten wij zien welke markten, klanten, productgroepen en producten het goed of juist minder goed doen.

Gefaseerd

Thij geeft aan dat de modellen in fases tot stand komen. “Je bekijkt met de business controllers uit de verschillende regio’s wat hun wensen zijn. Aan de hand van die wensenlijst werk je een conceptmodel uit. Betrokkenen bekijken het vervolgens en geven hun feedback. Dat leidt tot wijzigingen en aanvullingen. Het is een proces van trial and error. In drie weken ben ik tot een wereldwijd werkbaar model gekomen. De ene keer gaat dat sneller dan de andere keer. Dat maakt mijn dagelijks werk zo boeiend. Elke dag is anders.”

No Comments Yet.

Laat een reactie achter